GDY ORGANIZM ZATRZYMUJE WODĘ

Objawia się to wieloma zmianami, takimi jak cellulit, opuchnięte nogi, wahania wagi ciała oraz opuchlizna wokół oczu. Co robić?

1. PRZYCZYNY

Przyczyn zatrzymania wody w organizmie (którego nie należy mylić z nadmiarem tkanki tłuszczowej) jest wiele, a najważniejsze z nich to:

ZŁE NAWYKI ŻYWIENIOWE

Dieta zbyt bogata w sód jest związana z nadużywaniem soli, korzystaniem z substancji wzmacniających smak potraw oraz wybieraniem produktów o wysokiej zawartości soli, jak wędliny, solone ryby, gotowe sosy itp. Przez nadmiar sodu objętość płynów między-komórkowych wzrasta, gdyż woda przenika poza komórki w procesie osmozy.

PROBLEMY Z KRĄŻENIEM

Kiedy krążenie żylne, odprowadzające krew 1 w kierunku serca, nie działa prawidłowo, powstaje zastój żylny. Na skutek zwiększenia ciśnienia krwi pozostającej w żyłach dochodzi do przepływu osocza do przestrzeni L międzykomórkowych.

LEKI

Długie lub niewłaściwe stosowanie niektórych leków może prowadzić do zatrzymania wody w organizmie. Są to zwłaszcza kortykosteroidy, niektóre tabletki antykoncepcyjne i leki na nadciśnienie (antagonisty wapnia), a także leki odwadniające, jeśli przyjmuje się niewielkie dawki bez wyraźnej potrzeby, tylko na wszelki wypadek.

CHOROBY

Wtórne zatrzymanie wody w organizmie może być następstwem chorób, często poważnych, m.in. chorób nerek, serca i wątroby, a także zaburzeń na poziomie układu limfatycznego (limfodernia). W takich przypadkach mówi się o obrzęku.

2. SYGNAŁY I OBJAWY

  •  Podstawową oznaką zatrzymania wody w organizmie jest nadmierne puchnięcie tkanek, związane z zastojem wody i soli
  • Zatrzymanie wody w organizmie objawia się zwłaszcza na poziomie nóg, w okolicy brzucha, ramion i dłoni
  • W poważniejszych przypadkach (duży obrzęk) zauważalna jest zmiana wagi oraz odczuwa się bóle głowy

3. DIAGNOZA

  • Na początku należy się upewnić, czy przyczyną uczucia opuchnięcia nie jest nadmiar tkanki tłuszczowej
  • Jeżeli ma się do czynienia z rzeczywistym zatrzymaniem wody w organizmie, należy znaleźć jego przyczynę. Dokładna ocena nawyków żywieniowych pacjenta pozwala zwykle stwierdzić, czy stan ten jest związany ze stylem życia (niewłaściwe nawyki żywieniowe, siedzący tryb życia), czy z zażywaniem leków (np. kortykosterajdy i niektóre leki na nadciśnienie)
  • Jeżeli podejrzewa się, że przyczyną są choroby serca, nerek lub wątroby, należy wykonać odpowiednie badania

4. RADY

Stosowanie się do kilku prostych zasad pozwoli zmniejszyć uczucie dyskomfortu odczuwane w nogach, a zwłaszcza w okolicach kostek

  • Należy masować nogi okrężnymi ruchami
  • Pod koniec dnia można moczyć nogi w chłodnej wodzie z dodatkiem grubej soli
  • Należy unikać butów na wysokim obcasie i z zupełnie płaską podeszwą
  • Jeżeli mamy taką możliwość, dobrze jest się położyć w ciągu dnia z uniesionymi nogami

W wolnych chwilach warto wykonywać ćwiczenia na poprawę mikrokrążenia i zmniejszenie zastoju płynów

  • Poruszanie stopą w górę i w dół
  • Wykonywanie okrężnych ruchów stopą
  • Stawanie na palcach

Reklama