Sprawność umysłowa – jak o nią dbać?

Zachowanie sprawnego umysłu jest jedną z podstawowych kwestii, o którą warto zadbać. Radzi mgr farm. Marcin Chowaniec, z Lublina.

To mózg zawiaduje pracą naszego organizmu. Dzięki niemu zapamiętujemy informacje.

  1. Sprawność umysłowa. Pierwszą rzeczą jest dieta – bogata w świeże warzywa i owoce. Są one źródłem glukozy – niezbędnego paliwa dla mózgu oraz antyoksydantów, czyli substancji opóźniających procesy starzenia. W te drugie szczególnie obfitują: jagody, sok winogronowy, kakao, orzechy, oliwa z oliwek czy olej rzepakowy. Innymi substancjami równie ważnymi dla sprawnego funkcjonowania mózgu są nienasycone kwasy tłuszczowe omega 3, chroniące układ nerwowy oraz poprawiające pamięć. Występują w tłustych rybach morskich oraz np. w awokado czy orzechach. Lecytyna, obecna w owocach soi czy kiełkach pszenicy, poprawia naszą koncentrację oraz wzmaga funkcje poznawcze. Natomiast magnez zapewnia prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, zapotrzebowanie na ten makroelement wzrasta w sytuacjach stresowych. Znajdziemy go chociażby w kakao i jego przetworach. Istnieje cała gama leków i suplementów diety zawierających wyżej wymienione substancje.

warzywaiowoce

2. Sprawność umysłowa. Równie ważne jest odpowiednie natlenienie i nawodnienie organizmu. Z tego powodu warto często wietrzyć mieszkania i unikać przebywania w ciasnych, zatłoczonych pomieszczeniach. Codzienna gimnastyka wpływa na polepszenie krążenia, a – co za tym idzie – do mózgu zostaje dostarczone więcej tlenu. Należy przyjmować około 2 litrów płynów w ciągu dnia, najlepiej małymi łykami. W ten sposób organizm ją lepiej wykorzystuje.

woda

3. Kolejnym aspektem, o którym nie możemy zapominać, jest sen. Jego niedobór prowadzi do problemów z koncentracją, rozdrażnienia, a także wydłużenia czasu reakcji, co może być szczególnie niebezpieczne dla kierowców. Odpowiednio długi wypoczynek w czasie nocy pozwala również na utrwalenie informacji zdobytych w ciągu dnia. Warto wyrobić sobie rytuał pozwalający nam na szybki sen. Przynajmniej pół godziny przed położeniem się wyłączmy telewizor i przestańmy korzystać z telefonu komórkowego. Warto posłuchać muzyki relaksacyjnej.

sen

4. Przeciwdziałać procesom starzenia możemy również poprzez „trening” naszego mózgu. Rozwiązywanie łamigłówek, sudoku, krzyżówek, układanie puzzli pozwoli nam zachować na dłużej jego sprawność. Podobne efekty przyniesie czytanie i uczenie się języków obcych. Takie aktywności zapewniają stały dopływ nowych informacji.

puzzle

5. Nie możemy również zapominać o tym, jak zgubny wpływ na nasz organizm ma stres. W dzisiejszych czasach wszyscy jesteśmy narażeni na jego działanie. Dlatego bardzo ważne jest, aby zadbać o chwilę relaksu, np. znaleźć czas na rozwijanie swoich pasji czy uprawianie sportu.

Marcin Chowaniec

Marcin Chowaniec – magister farmacji, pracuje w aptece prywatnej w Lublinie, ul. 1 maja 36, zainteresowania: ziołolecznictwo, zdrowy tryb życia, fantastyka, kino.

Reklama