Jak nauczyć dziecko zdrowo się odżywiać?

Parents cooking with their children in kitchen --- Image by © beyond/Corbis

Odpowiednia dieta to najlepszy posag, jaki dziecko może dostać od rodziców. Od niej przecież zależy, czy z malucha wyroście sprawny, silny i szczęśliwy dorosły. Podpowiadamy kilka reguł, jakich warto się trzymać, karmiąc naszą pociechę od urodzenia.

Tylko piersią
Specjaliści zalecają, by przez pierwsze pół roku życia karmić dziecko wyłącznie naturalnie, dopiero w piątym miesiącu wprowadzając małe ilości pokarmów uzupełniających. Naukowcy potwierdzają, że dzieci karmione piersią rzadziej cierpią w przyszłości na otyłość, cukrzycę typu 1 i chorobę wieńcową.

Powiedz słodyczom „nie”!
Przede wszystkim staraj się nie nagradzać dziecka łakociami. To wprowadza bardzo niezdrowy nawyk. Dziecko (a potem dorosły) porażki będzie rekompensować sobie smakołykami, a to pierwszy krok do otyłości! Postaraj się, aby twoja pociecha jak najpóźniej poznała smak słodyczy.

Dobre tłuszcze
Dopilnuj, by każdego dnia dziecko dostawało porcję wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Nienasycone kwasy tłuszczowe znaleźć można w tłuszczach roślinnych (olej rzepakowy, oliwa) i tłustych rybach morskich.

Posiłki bogate w białko
Aby organizm mógł się rozwijać, potrzebuje budulca, jakim jest białko. Najbardziej wartościowe jest to pochodzenia zwierzęcego. I choć w diecie niemowląt i małych dzieci nie brakuje białka, lepiej o tym pamiętać.

Doceń śniadania
W przypadku dzieci ma ono szczególne znaczenie. Te, które nie jedzą rano treściwego posiłku, zwykle mają problemy w szkole, łatwiej zapadają na infekcje, są ospałe i bez energii. Dlatego warto zadbać, by mały uczeń przed wyjściem z domu zjadł posiłek.

Pozwól jeść świadomie
Nie karm dziecka w czasie zabawy, nie pozwalaj jeść, gdy ogląda telewizję lub np. gra na komputerze. Dziecko w trakcie posiłku powinno wiedzieć, co je. To pozwala kształtować gust kulinarny i unikać przejadania się.

Wybieraj ekologicznie
Dotyczy to zarówno mięs, jak i warzyw oraz owoców. Produkty wyprodukowane w ekologiczny sposób nie zawierają metali ciężkich (warzywa i owoce) ani hormonów (mięsa). Nie zanieczyszczają więc toksynami organizmu dziecka.

Reklama