Pamięć i koncentracja

shutterstock_223863076

Preparaty wspomagające pamięć i koncentrację są najczęściej poszukiwane przez młodzież przed egzaminami, ale również przez osoby starsze, u których procesy te często zawodzą.

Autor: lek. med. Agnieszka Stachowiak

Zawarte w tych preparatach składniki usprawniają pracę mózgu. Chcąc zachować dobrą pamięć, koncentrację i panowanie nad stresem, musimy stale wyrównywać straty energii i substancji odżywczych. Aby mieć zdrowe ciało i sprawny umysł, warto spożywać regularnie prawidłowo zbilansowane posiłki, ważne są także efektywny sen i odpoczynek oraz ćwiczenia fizyczne. Należy pamiętać o korzystnych właściwościach suplementów diety, zwiększających aktywność mózgowych neuroprzekaźników.

Lecytyna wchodzi w skład błon komórkowych układu nerwowego. Poprawia pamięć i koncentrację oraz wywiera pozytywny wpływ na stan napięcia nerwowego. Występuje w wielu produktach: wątrobie, jajach, soi, orzeszkach ziemnych, kiełkach pszenicy, jednak w śladowych ilościach, dlatego warto ją suplementować.

Działanie lecytyny dotyczy czterech zasadniczych obszarów funkcjonowania organizmu: układu nerwowego, pokarmowego, odpornościowego oraz krążenia.Układ nerwowy jest pobudzany przez cholinę (składnik lecytyny) ułatwiającą zapamiętywanie i uczenie się, wzmacniającą zdolność koncentracji i wspomagającą organizm w stanach depresyjnych. Lecytyna wspomaga przenikanie przez błony komórkowe tłuszczów i innych substancji odżywczych. Wykazuje działanie ochronne dla ściany żołądka, przeciwdziała marskości wątroby i usprawnia jej funkcje trawienne, zmniejsza ryzyko powstawania kamieni żółciowych. Wzmaga przyswajanie witamin przez organizm oraz wzmacnia efekt ich działania, a także zmniejsza toksyczność niektórych leków. Lecytyna bierze także udział w procesach odpornościowych i wspomaga walkę z toksynami. Usprawnia transport tłuszczu w ścianach tętnic. Odgrywa istotną rolę w gospodarce cholesterolem. Mając zdolność obniżania poziomu „złego” cholesterolu (LDL) oraz podwyższania „dobrego” (HDL), zmniejsza ryzyko wystąpienia miażdżycy i związanych z nią chorób naczyniowo-sercowych, w tym nadciśnienia.

Magnez jest niezbędnym pierwiastkiem do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Jest on aktywatorem w ponad 300 reakcjach enzymatycznych. Jego najważniejszą funkcją jest udział w procesach syntezy i rozpadu związków wysokoenergetycznych (ATP). Aktywuje enzymy biorące udział w przemianach węglowodanów oraz tłuszczów, uczestniczy pośrednio w syntezie białek i ich sprzęganiu z kwasami nukleinowymi DNA i RNA. Dzięki magnezowi można pozyskać energię oraz budulec dla organizmu ze spożywanych i prawidłowo trawionych posiłków. Magnez ponadto odgrywa istotną rolę w przenoszeniu bodźców nerwowych do pracujących mięśni. Od jego prawidłowej zawartości w płynach komórkowych zależy jakość i wydajność układu mięśniowego i nerwowego. Kofeina z kolei zmniejsza poziom zmęczenia psychicznego, odświeża pamięć i poprawia koncentrację.

Reklama