Kto ma skłonność do żylaków?

Żylaki

Na to pytanie wiele z nas odpowie „ja!”. Według statystyk ponad 68 proc. kobiet i 57 proc. mężczyzn cierpi na tę dolegliwość.

Autor: mgr farm. Joanna Turska –  nominowana do AFiAM 2015, Apteka Zamkowa, ul. Zamkowa 24, Żmigród

Są powodem skrępowania, unikania basenów i krótkich spódniczek. Wymagają częstej uwagi i dają o sobie znać zwłaszcza latem. Ale da się z tym żyć więc głowa do góry! Zaufany farmaceuta na pewno nie pozostawi was z tym problemem.

Genetyka

Na rozwój choroby żylnej mają wpływ nasze geny. To one decydują o złym stanie zastawek w naczyniach krwionośnych. Jeśli w kolejnych pokoleniach najbliższej rodziny pojawiały się problemy żylaków, ta dolegliwość niestety nas nie ominie. Kobiety częściej zmagają się z chorobą żylną niż mężczyźni. Odpowiedzialne za to są hormony żeńskie, które mają wpływ na stan naczyń krwionośnych. U kobiet z predyspozycją rodzinną w trakcie ciąży, problem żylaków pojawia się już w pierwszym trymestrze. Ilość przebytych ciąż będzie też miała duży wpływ na rozwój chorób żylnych. Również wiek, jest czynnikiem niezależnym od nas, który sprzyja problemom żylnym.

Nadwaga

Obciąża stawy, ale ma również ogromny wpływ na nasze krążenie. Zmora naszych czasów to przetworzona żywność i jedzenie w pośpiechu. Dlatego, aby zminimalizować ryzyko żylaków, należy ograniczyć dietę do pięciu prostych, zdrowych i regularnych posiłków. To podstawa zdrowego odżywiania.

Praca

Zbyt długie stanie bez ruchu lub siedzenie za biurkiem po kilka godzin to czynnik sprzyjający powstawaniu żylaków. Zmiana trybu pracy może być rozwiązaniem, ale istniej kila prostych wskazówek, które pomogą w codziennej walce z żylakami:

  • unikaj zakładania nogi na nogę
  • od czasu do czasu poruszaj dużym palcem u stóp i kręć nogą w kostce
  • jeżeli to możliwe co godzinę zróbmy kilka przysiadów
  • zadbaj o wygodne siedzisko, takie żeby nie uciskało ud, a stopy nie wisiały w powietrzu

Pomocne będzie też specjalne obuwie z wkładkami z kolcami, które świetnie pobudza krążenie. Po pracy odpoczywajmy z nogami uniesionym nieco nad wysokość bioder.

Aktywność fizyczna

Ma duży wpływ na stan żył i krążenie. Zwlecz się z kanapy i rusz na spacer. Codzienne ćwiczenia, basen i właśnie spacery mogą zmniejszyć ryzyko występowania żylaków. Regularna aktywność przyniesie nam wiele korzyści, więc do dzieła!

Ubiór

Nie daj się porwać modowemu szaleństwu. Przy profilaktyce żylaków należy przestrzegać kilku ważnych zasad:

  • zapomnij o wysokich obcasach (ewentualnie tylko okazjonalnie),
  • na co dzień noś wygodne obuwie na 2-4 cm podeszwie,
  • zrezygnuj z obcisłej bielizny, pończoch, podkolanówek i skarpet z mocnymi ściągaczami, zostawiającym ślad na skórze.

Obecnie mamy duży wybór zdrowotnych wyrobów medycznych, w postaci rajstop, pończoch czy skarpet, które naprawdę dają dużą ulgę osobom z lekką niewydolnością żylną jak i tym cierpiącym z powodu zaawansowanych zmian w układzie krążenia. Farmaceuta w twojej zaprzyjaźnionej aptece będzie wiedział jakie produkty będą dobre na twoje dolegliwości.

Wysoka temperatura

Powoduje rozszerzenie żył i zwiększa skłonność do obrzęków. Odpada nam więc solarium, sauna, długie kąpiele w gorącej wodzie czy plażowanie w pełnym słońcu. Polecam krótkie prysznice, które kończymy kierując strumienie chłodnej wody na nogi.

Antykoncepcja

Doustna antykoncepcja oraz HTZ to również czynniki, które mogą przyspieszyć pojawienie się zmian żylnych. Kobiety, które decydują się na tego typu terapię, powinny zgłosić lekarzowi prowadzącemu informację o obciążeniu rodzinnym żylakami. Na pewno będzie to ważna wskazówka przy doborze leków.

Palenie papierosów

Tu zalecenie jest jedno: RZUCIĆ !!!

Jedno jest pewne. Wszystkie osoby z predyspozycjami do występowania żylaków powinny regularnie stosować preparaty dostępne w aptece bez recepty. Zawierają one diosminę, hesperydynę, troxerutynę, rutozyd i wyciąg z kasztanowca. Można je stosować w formie tabletek lub żeli. Najlepiej jest jednak używać obu tych form.

Znajdź aptekę Pani mgr farm. Joanny Turskiej

Reklama