Grypa. Prątkuje i kosztuje

Trwa sezon grypowy. Od początku września odnotowano już prawie 800 tys. przypadków, z czego ponad 1,5 wymagało hospitalizacji. Szacując konsekwencje, tej groźnej choroby, należy uwzględnić zarówno jej skutki zdrowotne, jak i wymiar ekonomiczny. Jak wynika z badań ekspertów roczne koszty spowodowane wirusem to nawet 4 mld zł rocznie.

Grypa to, wbrew stereotypom, bardzo groźna choroba z powodu objawów, a także przebiegu (bóle mięśni, gorączka), często mylona ze zwykłym przeziębieniem. Najgroźniejsze są jednak powikłania pogrypowe. Szczególnie narażone są na nie osoby z tak zwanych grup ryzyka tj. przewlekle leczący się z powodu chorób układu oddechowego, sercowo-naczyniowego, cukrzycy, ale także osoby starsze oraz dzieci. Światowa Organizacja Zdrowia szacuje, że rocznie z powodu grypy i jej powikłań umiera ok. 500 tys. osób. To tyle, ile mieszkańców liczy Gdańsk.

Ze względu na dużą łatwość przenoszenia grypa jest bardzo powszechną chorobą. Dorosła, chora na grypę osoba, może zarażać do dwóch dni przed wystąpieniem pierwszych objawów, do nawet 10 dni po wystąpieniu choroby. Rocznie, na świecie, odnotowuje się ok. 1 miliard zachorowań. W Polsce ok. 2,5 mln.

Szacując konsekwencje, jakie powoduje grypa, należy uwzględnić zarówno jej skutki zdrowotne, jak i wymiar ekonomiczny. – Właśnie ww. powody – częstotliwość występowania oraz łatwe przenoszenie – sprawiają, że grypa jest prawdziwą zmorą dla gospodarki każdego państwa – mówi prof. dr hab. med. Jahnz-Różyk, ekspert w dziedzinie farmakoekonomiki. – Wirus jest odpowiedzialny aż za 12% absencji chorobowych na świecie. W krótkim czasie może dojść do zarażenia nawet do 20% współpracowników. Do tego dochodzi osłabienie pochorobowe, które wpływa na obniżenie produktywności – wyjaśnia prof. Jahnz-Różyk.

Z badań przeprowadzonych przez ekspertów jednego z partnerów akcji „Zaszczep się wiedzą” Ogólnopolskiego Programu Zwalczania Grypy we współpracy z firmą doradczą E&Y wynika, że koszty pośrednie, czyli te ponoszone w związku z absencją pracowników lub ich obniżoną efektywnością wynoszą rocznie nawet 4 mld zł.

Największymi są tak zwane koszty pośrednie. Składają się na nie: koszty absencji zawodowej, zastępstwa na czas choroby oraz utraconej produktywności. W krajach rozwiniętych koszty pośrednie stanowią większość obciążeń ekonomicznych powodowanych przez grypę
i stanowią 82% wszystkich kosztów grypy w Niemczech, 80-90% we Francji i 88% w USA. – Podobnie jest w Polsce. Koszty bezpośrednie leczenia grypy (wydatki na leki, wizyty u lekarzy
i hospitalizacje) stanowią mniejszą część kosztów ponoszonych przez społeczeństwo –
mówi prof. Karina Jahnz-Różyk.

Badania i analizy wskazują, że takich kosztów można uniknąć. Absencja pracowników zaszczepionych jest ponad 2-krotnie niższa, niż niezaszczepionych, natomiast koszty leczenia grypy są aż 4-krotnie wyższe od kosztów szczepień. Tymczasem odsetek osób, które szczepią się przeciw grypie w Polsce wciąż jest niski. W sezonie 2013/14 r. zaszczepiło się jedynie 3,8% Polaków, czyli prawie dwa razy mniej niż pięć lat wcześniej. W sezonie 2008/2009 na szczepienie przeciw grypie zdecydowało się 6,8 proc. Polaków. Dla porównania – w Hiszpanii przeciw wirusowi szczepi się 19%, a w USA 41%.

Zdaniem organizatorów akcji “Zaszczep się wiedzą” tak niski odsetek szczepiących się wynika m.in. z braku rzetelnej wiedzy na temat wartości szczepień i wakcynologii. Z najnowszych badań opinii publicznej wynika, że prawie połowa Polaków informacji na temat szczepień szuka na forach internetowych oraz blogach. Antidotum na taką postawę i brak wiedzy w tym zakresie jest ogólnopolska akcja informacyjna „Zaszczep się wiedzą”. Jej głównym narzędziem jest przyjazna witryna internetowa www.zaszczepsiewiedza.pl , na której osoby stojące przed decyzją: „szczepić, czy nie szczepić?” mogą znaleźć sprawdzone źródła wiedzy na temat szczepionek i szczepień. Są to materiały przygotowane zarówno przez wybitnych ekspertów, jak i rekomendacje instytucji, od lat profesjonalnie zajmujących się chorobami zakaźnymi oraz wakcynologią.

Akcję „Zaszczep się wiedzą” wspierają: Centrum Zdrowia Dziecka, Centrum Medyczne Damiana, Fundacja Rozwoju Pediatrii, Konsultant krajowy w dziedzinie chorób płuc, Konsultant krajowy w dziedzinie neonatologii, Naczelna Izba Pielęgniarek i Położnych, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowego Zakładu Higieny, Ogólnopolski Program Zwalczania Grypy, Polska Akademia Nauk, Polskie Towarzystwo Epidemiologów i Lekarzy Chorób Zakaźnych, Polskie Towarzystwo Alergologiczne, Polskie Towarzystwo Higieniczne, Polskie Towarzystwo Oświaty Zdrowotnej oraz Pracodawcy RP. „Moda na Zdrowie” objęła akcję patronatem medialnym.

 

Zaszczep się Wiedzą! Rzetelnych źródeł informacji szukaj na:

www.zaszczepsiewiedza.pl

Reklama